Hunyadi téri piac
Budapest VI. ker., Hunyadi tér rendezése, „felszín alatti piac, üzletközpont” valamint mélyparkoló kialakítása, elvi engedélyezési terv
- tervezés éve: 2003
- nettó épített összterület kb. 22.000 m2
Tervezők:
- Kolba és Társai Építészstúdió Kft.: Kolba Mihály, Hetessy Miklós, Nyitrai Ákos, Serényi István
- munkatársak: Urbán Attila, Flaisz Tamás, Kaboldy Attila
A Hunyadi tér eredetileg piactérként funkcionált, ebből következően többnyire fátlan, burkolt terület volt. A XX. század elején alakították fásított térré, ekkor jelentek meg a sarkokból keresztirányban elinduló gyalogos közlekedési útvonalak. Napjainkban a tér rossz állapotba került, jelenlegi igen leromlott állapota egy teljes rekonstrukciót igényel. A cél egy olyan városi köztér kialakítása, mely az ott lakók igényeit magas színvonalon kiszolgálja. Létrehozunk egy többszintes, multifunkcionális, a XXI. századhoz méltó, Budapesten egyedülálló létesítményt, amelyben több szintben kialakítjuk a szükséges közparkot, pihenő parkot, zöldterületet, piacot, üzleteket magába foglaló tereket és egy mélyparkolót.
A legfelső térszinttel vizuális kapcsolatban, „ugyanabban a légtérben” lesz a –1 szinten kialakítva a piac. A piacot a felszínen tervezett több közlekedő magon keresztül is el lehet érni (mozgólépcsők, látványliftekkel, látványlépcsők, stb.). A –1 szint két részből áll. A nagyobbik a piac területe, ami mélyebben helyezkedik el, mint a gépjármű rámpákat fogadó „nyaktag”, amely közvetlenül a Csengery utca szintje alatt lett kialakítva. A személygépkocsik és tehergépjárművek lejárata a Csengery utcából lett kialakítva, a kijárat a Vörösmarty utca irányába a Hunyadi téri iskola épülete előtt lesz a tervünk szerint. A –1 szint „nyaktag” része a Csengery utca alatt össze van kötve a Csarnok pinceszintjével is. A Hunyadi tér Csengery utca felől a felszíni gyalogos zónává alakított Csengery utcán keresztül a vásárcsarnokból akadálytalanul megközelíthetővé válik. A mélyparkoló –1 szintjéről indul lefele a további három szint. A –2 szinten helyezzük el a Szupermarketet, ill. a raktárhelyiségeket. Ezek teherlifttel vannak a –1 szint „nyaktag” részével összekötve, ahol az érkező teherautókról folyik az érkező áruk rakodása.
A Hunyadi tér felszíni rendezését piac – üzletközpont ill. mélygarázs építése előzi meg. Mivel a felszín alatti parkolók nem csak pótolják, hanem növelik is a korábbi lehetőségeket, ezért a téren radikális forgalomcsillapítást lehet végrehajtani.
A Csengery utca vonalában lesz a lehajtó rámpa, az átközlekedés megszűnik a csarnok és a tér közötti nagy gyalogosforgalom biztonsága érdekében. A Szófia utca egyirányú forgalmi rendje megmarad, de az úttest szélességét csökkentjük, a felszíni parkolást megtiltjuk. A Vörösmarty utcában a forgalom az Andrássy út felé egyirányú, a házak felől ferde, a tér felől párhuzamos parkolóhelyeket alakítunk ki. A közműhelyzet függvényében a parkolók között fasor telepítését tervezzük. Az iskola felőli oldalon a kihajtó rámpa mellett az átközlekedés megmarad, de parkolni ott sem lehet.
A piac-mélygarázs megközelítése az Andrássy út felől a Csengery utcán keresztül lehetséges. Az Oktogon csomópont közelsége, és annak forgalomtechnikai kialakítása lehetővé teszi a minden irányból való megközelítést, nemcsak a Margit híd és a Petőfi híd felől, hanem akár a Hősök tere felől is az Oktogonon való visszafordulással.
A távozás a Hunyadi tér észak-nyugati oldalán történik a Vörösmarty utca felé, melynek Andrássy úti csomópontja minden irányú továbbhaladást lehetővé tesz.
Share this Project
Kolba és Társai Építészstúdió Kft.: Kolba Mihály, Hetessy Miklós, Nyitrai Ákos, Serényi István
Munkatársak: Urbán Attila, Flaisz Tamás, Kaboldy Attila